Kommunikation

Viljan att göra det.

Smakdetektiverna

Det här är historien om en enligt oss väldigt inspirerande entreprenör, vi pratar om Petter Stordalen. Ni kände kanske igen hotellet på bilden? Det är Nordic Choice Hotel Post på Drottningtorget i Göteborg. Hur kommer det sig egentligen att de har klätt in hela hotellet i paketsnöre och skapat Sveriges största paket, och inte nog med det, de har även skapat bland det mest fotograferade och delade objektet vintertid i Göteborg (efter Jul på Liseberg).

Vad det handlar om är precis som rubriken lyder ”Viljan att göra det.” 

I början på 60 talet frågade John F Kennedy Nasa ”What does it take to put a man on the moon?”. Vad tror ni att svaret han fick var? ”The will to do it”. Åtta år senare satte Nasa den första mannen på månen och resten är historia.

Åter tillbaka till Petter Stordalen, när det byggde hotell Post fick han en ide om att han tyste det skulle passa väldigt bra att ha en stor julgran på torget som Göteborgarna kunde fotografera. Han frågade staden om inte de ville flytta sin julgran som de har på Gustav Adolfs torg till Drottningtorget istället. Responsen var väldigt svag och efter ett tag så gav han upp och sa att han skapar något eget som gör att ingen kommer bry sig om en julgran.

Sagt och gjort han skapade något för Göteborgarna att få fotografera även fast det inte blev en julgran så blev det Sveriges största paket. ”What does it take to create it? – The will to do it.”  

 

Jag vill ta det här vidare.  Nu har vi John F Kennedy och vi har Petter Stordalen, nu vill jag istället rikta blickarna mot dig. Ja just du som läser detta. Vad tror du att det krävs utav dig för att genomföra din idé?

THE WILL TO DO IT!

Tack.

Dela:

Kommentera

%d bloggare gillar detta: